26 września 2017

#5 Coś o Poetach, Których Lubię

 W tym poście przedstawię Wam poetów, których lubię i których wiersze znam. Opowiem krótko o nich. Przestawię kilka wersów. Chociaż rzadko zdarza mi się samej czytać wierszę, ostatnio sobie trochę poszperałam i coś znalazłam. Są to znani poeci, których będziecie już raczej kojarzyć.

 Adam Asnyk urodził się w roku 1838, uzyskał w Niemczach doktorat z filozofii. Zmarł w roku 1897.


Lecz kiedy me wyrazy
Chciałem odczytać znów,
Dojrzałem w listku skazy,
Nie mogłem dostrzec słów.

I pożółkł listek wiotki,
Zatarł się marzeń ślad,
I zniknął wyraz słodki,
Com jej chciał posłać w świat!


 Czesław Miłosz był poetą, prozaikiem, eseistą, historykiem literatury i tłumaczem. Został też laureatem Nagrody Nobla za całokształt twórczości. Przebywał również w Stanach Zjednoczonych jako dyplomata. W 1989 roku wrócił do Polski.

Krótkie dni,
Krótkie noce, 
Krótkie lata
                                                              

 Franciszek Karpiński był poetą epoki oświecenia. Zadebiutował tomikiem, który tworzył w wieku 40 lat, "Zabawki Wierszem". 

Skowronku, cóż cię tak rano zbudziło?
Do wschodu słońca ma być jeszcze wiele!
Ja spać nie mogę, bo mi żyć nie miło,
Ale co ciebie budzi w twym popiele?


 Wisława Szymborska zajmowała się m.in. krytyką literacką. Pracowała w redakcji, kierowała działem poezji. Publikowała przykładowo w ,,Odrze", ,,Twórczości", „The Literary Review”. Od 1996 była członkiem Polskiej Akademii Umiejętności.
Zmarła w 2012 roku. 

Dzisiaj szybsi od głosu,
Pojutrze od światła, przemienimy głos w żółwia
i światło w zająca.




2 komentarze:

  1. Z naszych polskich poetów najbardziej lubię Wisławę Szymborską. Pisała przepiękne w swojej prostocie wiersze o miłości.

    OdpowiedzUsuń